МАШИНСТВО

ОПИС ЗАНИМАЊА У ОКВИРУ
МАШИНСКОГ ПОДРУЧЈА РАДА 

————————————————————————————————————————————————————————–

Техничар за компјутерско управљање CNC машина
(техничар – технолог за CNC процесе обраде, 3Д штампу…)

30 ученика – четворогодишње школовање

Овај техничар пројектује технолошке и обрадне процесе и управља радом савремених, компјутерски управљаних машина – CNC машина. Израђује геометријски модел ( или модел) машинског дела на компјутеру на основу кога дефинише поступак његове израде  и коначно прави програм потребан за његову обраду на компјутерски управљаним машинама. Овај профил захтева одређену креативност коју ученик развија израдом великог броја модела на рачунару у току школовања. Вештина израде технолошке документације се профилише кроз велики број израђених технолошких поступака израде дела на компјутерски управљаним машинама (технолошки поступак = рецепт за израду машинског дела). Излаз из процеса пројектовања технологије је програм намењен компјутерски управљаној машини. Програм директно управља кретањем машине у простору које се дефинише координатама –  путањама кретања алата или предмета обраде (предмета кога обрађујемо). Веома је слично програмирање CNC машина и робота, тако да овај техничар веома лако може да програмира и роботске системе у процесној индустрији – роботе који фарбају, секу, манипулишу или монтирају… Ово је најатрактивније занимање у оквиру машинства јер обједињује пројектовање и производњу уз велики удео употребе апликативних рачунарских програма тј. уз велику удео компјутера. Веома лако се са овим занимањем може доћи до посла, или наставити школовање на високошколским установама. Све више се у настави моделирања и пројектовања технологије рада на компјутерски управљаним машинама користе штампачи и скенери. За рад са оваквим техничким системима се управо припрема техничар за компјутерско управљање, који у савременим кабинетима и радионицама Техничке школе из Смедерева већ дуги низ година учи модерне вештине, свог модерног заната.

————————————————————————————————————————————————————————–

Машински техничар за компјутерско конструисање
(техничар – конструктор на рачунару)

30 ученика – четворогодишње школовање

Овај техничар се бави пројектовањем машинских елемената и конструкција на компјутеру. За конструисање користи најпопуларније и најзаступљеније програме намењене компјутерском цртању и моделирању, као што су: Autodesk Inventor, SolidWorks, AutoCAD… На основу 3Д-модела машинске конструкције, на компјутеру израђује техничке цртеже склопова, подсклопова и њихове радионичке цртеже. Након завршетка школовања оспособљен је да учествује у процесу развоја и изради нових производа у било ком програму који је намењен за креирање рачунарске графике. Могућност запошљавања са овим занимањем je у аутомобилској индустрији, процесној техници, компјутеризованој машинској обради и другим областима где се користе компјутеризоване технологије. Има широк дијапазон избора високошколских институција – може да упише скоро све факултете осим медицинског и њему сродних…

————————————————————————————————————————————————————————–

Оператер машинске обраде
(оператер на конвенционалним и компјутерски управљаним машинама – CNC глодалицама, CNC струговима и CNC брусилицама)

30 ученика – трогодишње школовање – 2 дуално

Оператер машинске обраде (оператер компјутерски управљаних машина) израђује машинске делове (зупчанике, осовине, вратила…) на струговима, глодалицама, брусилицима и компјутерски управљаним машинама тј. CNC машинама. На компјутеру (рачунару) припремају програм за израду одређеног машинског дела, симулирају и верификују програм потребан за рад компјутерски управљане машине уз помоћ специјалних програма, са кога га даље преносе до саме CNC машине на којој и израђују машински део. Веома савремен образовни профил, рађен по европским стандардима са већим бројем часова стручних предмета и практичне наставе. У трећем разреду има практичну наставу распоређену у 3 дана, а само 2 дана теоријске наставе. Ово занимање омогућује брзо запошљавање у малим и средњим предузећима. Са мало улагања оператер може покренути властити посао израде радних предмета који су потребни тржишту. Ово занимање је веома тражено (на тржишту рада) јер се CNC машине све више користе у машинској производњи. За ово занимање највише потреба је исказала фирма Метеch, Koepher, али и остале фирме машинског производног програма попут фирми Autotrade-а, Митрашиновић... Свако занимање по дуалном моделу гарантује запошљавање ученика у поменутим компанијама.

————————————————————————————————————————————————————————–

Бравар-заваривач

15 ученика – трогодишње школовање

У оквиру овог занимања савлађују се различити поступци израде металних конструкција као и поступци спајања делова заваривањем.Занимање заваривача и бравара-завариивача је попут занимања оператера машинске обраде, једно од најтраженијих занимања на тржишту рада, како у Србији, тако и у иностранству. Занимања бравара – заваривача поред компаније ХЕСТИЛ-а траже и производни системи попут МЕТЕХ-а, Милан Благојевић-а, Autotrade-а и остале компаније сличних производних програма EM-DIP Pro teamSchwing Stetter d.o.o.. У току школовања учи да заварује (спаја метале) са електричном струјом и гасом, али и да спаја елементе конструкција специјалним поступцима попут заваривања нетопивом електродом (једна таква метода је метода заваривања нетопивом електродом са инертним гасом – ТИГ поступак који се користи за заваривање легура Алуминијума), електроотпорно (тачкасто), под заштитним прахом и сл. Фирма Метеch у свом погону има роботску станицу за заваривање тако да се обука може вршити и на овим најсавременијим системима.

————————————————————————————————————————————————————————–

Механичар моторних возила
15 ученика – трогодишње школовање

Врши савремену компјутерску дијагностику отказа на моторним возилима, одржавање и сервисирање механичких и осталих компоненти моторних возила. Веома популарно занимање са аспекта самозапошљавања, али и са аспекта могућности запошљавања у компанијама које раде у пољу техничких прегледа возила, али и у сервисима реномираних аутомобилских произвођача и сл.

 

 

Comments are closed.